صنعت پمپ بدون همسویی با تکنولوژی، محکوم به شکست است

در سال‌های اخیر، صنعت پمپ‌سازی در ایران شاهد تغییرات و تحولات بسیاری بوده است. شرکت تدابیر پمپ وینا با بیش از 16 سال سابقه در این صنعت، یکی از پیشگامان واردات و تولید پمپ‌های صنعتی و ساختمانی به شمار می‌آید. علی ساروخانی، مدیرعامل این شرکت، در مصاحبه‌ای به چالش‌ها و دستاوردهای وینا پرداخته و از برنامه‌های آینده برای تولید محصولات هوشمند و کم‌مصرف سخن گفته است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگویی است با نگاه به نقش استراتژیک وینا در بازار ایران، اهمیت همکاری با شرکت‌های معتبر خارجی و برنامه‌های این شرکت برای توسعه بازار داخلی و بین‌المللی.



آقای ساروخانی، اگر موافق هستید، صحبت‌هایمان را از معرفی مختصر شرکت تدابیر پمپ وینا شروع کنیم. این مسیر چگونه آغاز شد و تمرکز شرکت بر چه فعالیت‌هایی بود؟

در شرکت تدابیر پمپ وینا فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ با واردات پمپ‌های معتبر جهانی آغاز کردیم و حدود ۱۰ سال بعد، با همکاری شرکت سوپرپایپ، به واردات پمپ‌هایی با برند ویلو آلمان روی آوردیم. اولویت شرکت وینا از ابتدا ارائه خدمات مهندسی درست و راه‌حل‌های منطقی به سازندگان ساختمان و صنایع بود و در همین راستا به تدریج تصمیم گرفتیم تا تولید پمپ را نیز در دستور کار قرار دهیم.

پس شما در مقطعی از واردات پمپ‌های معتبر جهانی به سمت تولید داخلی حرکت کردید. چه عواملی باعث شدند که تولید پمپ را در داخل کشور آغاز کنید؟

با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌ها در واردات، با همکاری شرکت سوپرپایپ تصمیم گرفتیم به تولید پمپ در ایران بپردازیم. در سال ۱۴۰۰، شرکت پیشرو الکترو پمپ وینا را تاسیس کردیم که در زمینه تولید پمپ‌های ساختمانی با برند ویتو فعال است. در همین راستا کارخانه‌ای در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان راه‌اندازی شد. در ابتدا تولیدات ما محدود بود، اما به تدریج تنوع محصولات را افزایش داده‌ایم پمپ‌هایی را روانه بازار کردیم که برای ساختمان‌های متوسط و بزرگ کاربرد دارند ضمن اینکه اولین تولیدکننده پمپ‌های هوشمند کم‌مصرف در خاورمیانه هستیم.

کمی از نوآوری‌هایی بگویید که در تولید پمپ داشته‌اید. محصولات تولیدی شرکت شما چه تفاوت‌هایی با نمونه‌های موجود در بازار دارند؟

نوآوری همیشه یکی از اولویت‌های اصلی ما بوده، چرا که بدون آن نمی‌توانیم پاسخگوی نیازهای روزافزون بازار و مشتریان باشیم. صنعت پمپ‌سازی، به‌ویژه در شرایط پیچیده اقتصادی و محیطی ایران، نیازمند خلاقیت و ارائه راه‌حل‌های جدید است. از همان ابتدا تلاش کردیم محصولاتی را عرضه کنیم که نه‌تنها کیفیت بالایی دارند، بلکه با استفاده از تکنولوژی‌های نوین می‌توانند بهره‌وری بیشتری ایجاد کنند. این نگاه نوآورانه به ما امکان داده است تا علاوه بر رقابت با محصولات خارجی، بتوانیم به اعتماد مشتریانمان نیز پاسخ دهیم و سهمی بزرگ‌تر از بازار را به دست آوریم.

وینا صرفا به‌دنبال فروش محصولات نیست، بلکه خود را به توسعه راه‌حل‌های هوشمند و کارآمد برای بهبود تاسیسات و بهره‌وری ساختمان‌ها متعهد می‌داند. برای مثال یکی از جدیدترین محصولات ما بوستر پمپ‌های تمام اتوماتیک تک فاز است که در ساختمان‌های ۴ تا ۲۸ واحدی با ترکیب محصولاتمان به صورت تک فاز و به راحتی قابل استفاده است. یکی دیگر از محصولات جدیدمان نیز پمپ‌های خطی کوچک و بزرگ است ضمن اینکه پمپ‌های زمینی بدون کوپلینگ را در ظرفیت‌های مختلف عرضه کردیم تا نیازهای متنوع مشتریان را پوشش دهیم.

مزیت رقابتی اصلی شرکت وینا چیست و چگونه توانسته‌اید در بازار ایران جایگاه ویژه‌ای پیدا کنید؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ما، تیم فنی قدرتمندی است که با دانش بالا و آگاهی از نیازهای بازار، بهترین و کاربردی‌ترین راه‌حل‌ها را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. ما شناخت دقیقی از محصول و نیازهای بازار داریم و سعی می‌کنیم پمپ‌هایی را تأمین کنیم که دقیقاً با نیازهای روز هماهنگ باشند. همچنین، همکاری و حمایت شرکت سوپرپایپ به عنوان سهامدار اصلی و پشتیبان، دلگرمی بزرگی برای تیم ما و مشتریان فراهم کرده است. این مشارکت باعث شده است که مشتریان با اطمینان بیشتری به محصولات و خدمات ما روی آورند و به ما اعتماد کنند.

شما امسال یکی از شرکت‌های فعال در نمایشگاه تاسیسات تهران بودید. نمایشگاه‌های تخصصی چه تأثیری بر ارتباطات و معرفی محصولات شما داشته است؟

نمایشگاه تاسیسات فرصت بسیار خوبی برای دیدار با مشتریان، مشاوران و سازندگان و معرفی محصولات جدید است. چنین رویدادهایی ضمن حفظ و تقویت ارتباطات قدیمی این امکان را فراهم می‌کند که ارتباطات جدیدی برقرار می‌کنیم و در راستای توسعه فعالیت‌هایمان گام برداریم. بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات، هم بعد از سال‌های همه‌گیری ویروس کرونا که کاهش تعداد بازدیدکنندگان را به همراه داشت، رونق دوباره‌ای گرفت و امسال با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

از دیدگاه شما، آینده صنعت پمپ در ایران چگونه خواهد بود؟ با توجه به فشارهای اقتصادی و نیاز به بهره‌وری انرژی، چه تحولات و روندهایی را پیش‌بینی می‌کنید؟

پمپ‌ها در همه ساختمان‌ها از جمله صنعتی، تجاری و مسکونی کاربرد دارند و از اهمیت بالایی برخوردارند. حتی ساختمان‌هایی هم که پمپ آبرسانی ندارند، اگر یک پکیج گرمایشی داشته باشند داخل آن پکیج یک پمپ به کار رفته است. پس کیفیت عملکرد پمپ، تاثیر بسیاری در کیفیت زندگی انسان‌ها دارد. مسئله‌ای که در ایران کمتر به آن توجه شده، بهینه‌سازی مصرف انرژی در پمپ‌هاست. ما با ارائه پمپ‌های کم‌مصرف به دنبال نقش‌آفرینی در این حوزه و ترویج فرهنگ استفاده از محصولات کم‌مصرف و مهندسی شده هستیم. این روند برای صنعت پمپ ایران نیز ضروری است و شرکت‌هایی که به روز نشوند، با چالش‌های جدی مواجه خواهند شد و محکوم به شکست هستند.

شما اشاره کردید که مشکلات تولید در ایران زیاد است. چه چالش‌هایی را در این مسیر تجربه کرده‌اید و چگونه با این چالش‌ها کنار آمدید؟

تولید در ایران با موانع زیادی همراه است، از سختی‌های دریافت وام تا ناپایداری شرایط اقتصادی و اجتماعی. با این حال، با وجود تمام این مشکلات، ما به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و همیشه در تلاشیم تا محصولات با کیفیت‌تری را به بازار عرضه کنیم.

با توجه به تجربه و شناختی که از بازار داخلی و خارجی دارید، آیا پمپ‌های تولیدی وینا توانایی رقابت با برندهای خارجی را دارند؟

برندهای معتبری در دنیا هستند که سال‌هاست در زمینه پمپ صاحب ایده و مطرح هستند، با این وجود ما نیز در تولید پمپ سعی کرده‌ایم محصولاتی را تولید کنیم که از نظر کیفیت، در سطح بالاتری نسبت به تولیدات داخلی باشند. ما تولید کننده بودن را یکی از مزایای خود می‌دانیم زیرا در ارائه خدمات پس از فروش، تامین قطعات و سرویس‌دهی بهتر به مشتری چالشی نخواهیم داشت.

و به عنوان سوال پایانی بفرمایید اهداف و برنامه‌های آینده شرکت وینا را چگونه تعریف کرده‌اید؟

در تلاشیم تا برند خود را تقویت کنیم، تنوع محصولات و مشتریان خود را گسترش دهیم و به فهرست تامین کنندگان(وندور لیست) پروژه‌ها وارد شویم. همچنین به دنبال عرضه کالاهای به‌روزتر و کم‌مصرف‌تر هستیم تا سهم بیشتری از بازار ایران را به دست آوریم. توجه به مصرف بهینه انرژی یکی از اصول کلیدی در فعالیت‌های ماست. با توجه به افزایش هزینه‌ها و نیاز روزافزون به بهره‌وری بیشتر، ما تلاش کرده‌ایم محصولاتی را طراحی و عرضه کنیم که در عین کارایی بالا، به‌روز و با مصرف انرژی کمتری باشند. 

ورود to leave a comment