فرودگاه امام خمینی (ره)

آشیانه هواپیماهای پهن پیکر ماهان

نام پروژه: فرودگاه امام خمینی (ره)

موقعیت: تهران

آشیانه شرکت هواپیمایی ماهان با متراژ 17000 متر مربع (130*130) و با ارتفاع تاج 27 متر و با ابعاد 130*130 متر مربع در سایت فرودگاه امام خمینی (ره) ساخته شده است. این آشیانه ظرفیت نگهداری و تعمیرات چندین هواپیمای پهن پیکر را دارد.

برای گرمایش این آشیانه، با تایید شرکت کینچانا (مشاور ارشد مالزیایی کارفرمای این پروژه) و پیمانکار پروژه یعنی شرکت مشیران، از سیستم گرمایش کفی صنعتی سوپرپایپ استفاده گردیده است. برای استقرار این سیستم بیش از 67 کیلومتر لوله سوپرپایپ در این آشیانه مورد استفاده قرار گرفته است. مشکل مشترک در گرمایش محیط‌هایی با ارتفاع سقف زیاد این است که در سیستم‌های گرمایش سنتی، بیشتر گرما در ارتفاع بالا و زیر سقف، در جایی که هیچ استفاده ای ندارد تجمع پیدا میکند. اما سیستم گرمایش کفی صنعتی سوپرپایپ راه‌حلی مناسب و اقتصادی برای این مشکل است که استفاده از آن در سالن‌های فرودگاه، سالن‌های تولید، سالن‌های صنعتی، سالن‌های ورزشی و مانند آن باعث 30 تا 50 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود.

علاوه بر استفاده از سیستم گرمایش کفی صنعتی، لوله‌های هوای فشرده و خلاء، فن کویل‌های ساختمان اداری و آبرسانی کل مجموعه از سیستم لوله‌کشی سوپرپایپ می‌باشد. همچنین، 1600 مترمربع فاصله آشیانه تا اپرون که درفضای آزاد قرار دارد، هم مجهز به سیستم ذوب برف سوپرپایپ است که کار جلوگیری از یخ‌زدگی و تجمع برف در زمان بارش برف و بعد از آن را برعهده دارد.

لازم به ذکر است که اجرای این پروژه به لحاظ محدودیت‌های اجرایی برای پیمانکار از شرایط ویژه‌ای برخوردار بود.

مجهز به سیستم‌های: