کتابخانه ملی ایران

ساختمان جدید

کتابخانه ملی ایران 

موقعیت: تهران

ساختمان جدید کتابخانه ملی ایران واقع در اراضی عباس آباد تهران، بـه گونه‌ای طراحی و ساخته شده کـه عـلاوه بـر مدیریت، واحدهای پشتیبانی، و پارکینگ، هشت مـرکـز مهم و تخصصـی کتابداری و مجمـوعـه‌هـای کتاب‌های مرجع و غیـر مرجع چاپی، نسخـه‌هـای خطـی و کتاب های نادر و منابع غیرکتابی را در خود جا بدهد و قابلیت آن را داشته باشدکه بتواند با تغییراتی که در حوزه فناوری – به خصوص فناوری اطلاعات- روی می دهد هماهنگ شود. همچنین ساختمان جدید ایـن امـکان را فراهم می آورد که مراکز تخصصی کتابداری بتوانند با هم در ارتباط مستقیم و تعاملی باشند.

مجمـوعـه اصلـی کتابخانه ملـی در مخزن های بسته و در زیر زمین نگاهداری می شود ولی مجموعه‌ها و منـابـع مرجع (عمومی و تخصصی) در سالن های قرائت و به صورت نظام قفسه باز، در دسترس مراجعه کنندگان هستند. بـخش نسخـه‌هـای خطـی و کتاب‌های نادر از امکانات و تجهیزات ویژه‌ای ـ به منظور حفظ و نگهداری این میراث فـرهنگـی کشـور ـ برخوردار است.

مشاور این پروژه مهندسین مشاور پیرراز است که برای حفظ این سرمایه‌ی ملی، مصالح مرغوب و با کیفیت و طول عمر بالا را توصیه کرده است.سیستم لوله کشی سوپرپایپ نیز برای سیستم‌های تاسیساتی این ساختمان که طول عمری بیش از یک قرن برای آن پیش بینی شده است مورد تایید و اجرا قرار گرفت. برای ماندگاری این میراث فرهنگی با استفاده از تجهیزات مدرن امکان انتقال کتاب از مخازن به بخش‌های امانت امکان پذیر است. این ساختمان گنجایش حداکثر هفت میلیون نسخه کتاب را دارد.

ساختمان جدید کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه یازده اسفند ۱۳۸۳ با حضور رئیس جمهور وقت (سیدمحمد خاتمی)، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جمعی از نویسندگان و ناشران و سفرای کشورهای خارجی افتتاح شد.




مجهز به سیستم‌های: