مصاحبه مدیرعامل سوپرپایپ با فصل‌نامه توسعه صنعتی ساختمان

مصاحبه مهندس مهرداد یوسفی، مدیرعامل سوپرپایپ، در شماره جدید نشریه توسعه صنعتی ساختمان منتشر شد. 

در گفت‌وگو با مدیرعامل سوپرپایپ عنوان شد:

انتقال دانش فنی، محور اصلی فعالیت‌های سوپرپایپ است

 

سهم مسکن در سبد هزینه خانوارهای شهری ایران به بیش از 40 درصد رسیده و همین امر نشان می‌دهد افزایش عمر مفید ساختمان‌ها تا چه حد اهمیت دارد. ضمن اینکه اهمیت این امر در بخش تأسیسات و به ویژه آب و فاضلاب ساختمان دو چندان می‌شود. استفاده از محصولات باکیفیت، اجرای صحیح و اصولی تاسیسات و به کارگیری محصولات فناورانه از مهمترین شاخص‌های کیفی‌سازی ساختمان هستند. برای گفتگو درباره این موضوع، سراغ یکی از معتبرترین شرکت‌های کشور در صنعت تاسیسات رفتیم و با مهرداد یوسفی، مدیرعامل شرکت سوپرپایپ اینترناشنال، مصاحبه‌ای داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

 

جناب آقای یوسفی! شرکت‌های صاحب‌نامی که منشأ تحول در صنعت هستند اغلب از ابتدا با چشم‌انداز و استراتژی مشخصی وارد بازار می‌شوند. لطفا درباره نحوه ورود سوپرپایپ به صنعت تاسیسات کشور و چشم‌انداز ابتدایی این شرکت توضیحاتی داشته باشید.

صنعت تأسیسات ساختمان به ویژه در بخش آب و فاضلاب در سه دهه پیش کاملا به صورت سنتی اجرا می‌شد. ما ماموریت خود را ایجاد تحول و توسعه در صنعت تاسیسات تعریف کردیم تا از این طریق در افزایش رفاه عمومی جامعه نقش داشته باشیم. به نظر ما هدف نهایی ساختمان‌سازی هم همین افزایش رفاه عمومی جامعه است، چه این ساخت‌وساز در بخش مسکونی باشد، یا در بخش تجاری و خدماتی. در نهایت کاربران و بهره‌برداران باید در محل کار و زندگی خود احساس آرامش و آسایش داشته باشند و تأسیسات از مهمترین بخش‌هایی است که بستر آسایش را فراهم می‌کند.

در آن زمان لوله‌کشی آهنی در بازار رایج بود و عمر کم این لوله‌ها مشکلات زیادی را باعث می‌شد. اولین محصولی که تولید آن در برنامه شرکت قرار گرفت لوله‌های پنج‌لایه بود که در آن زمان از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا به حساب می‌آمد و در غرب آسیا وجود نداشت. تصمیم ما برای ورود این تکنولوژی لوله‌کشی به ایران چالش‌های زیادی داشت. برای مثال خرید خط تولید از آلمان، قراردادهای مربوط به انتقال دانش فنی، تهیه مواد اولیه و موارد مشابه با توجه به تحریم‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده بود و از سوی دیگر موارد مرتبط به عرضه، معرفی و توسعه محصول، متناسب با این تکنولوژی جدید باید در نظر گرفته می‌شد. برنامه اولیه ما، معرفی این محصول به جامعه مهندسی کشور و انتقال دانش فنی روز به ایران بود و هم‌زمان آموزش مجریان تأسیسات را هم برای استفاده از این محصولات نوین در دستور کار قرار دادیم. در 27 سال فعالیت سوپرپایپ، اکثر محصولات ما ویژگی‌های نوآورانه دارند و برای اولین بار در ایران عرضه شده‌اند. بنابراین در کنار تولید، ارتباطات عمیق و گسترده‌ای با مشاوران ایجاد کردیم و دوره‌های آموزشی مجریان تأسیسات هم همچنان در قریب این سه دهه ادامه دارد.

به تفکر سنتی حاکم بر بخش تاسیسات در ابتدای شروع به کار سوپرپایپ اشاره کردید. لطفا کمی از تجربیات خود درباره وضعیت صنعت تاسیسات در آن زمان و چالش‌های پیش روی سوپرپایپ در بدو ورود به بازار برایمان بگویید.

امروز جایگاه سوپرپایپ در این صنعت کاملاً تثبیت شده است، اما در ابتدای ورود محصولات به بازار، با چالش‌هایی مواجه بودیم. با رویکرد مهندسی به تأسیسات لوله‌کشی، از همان ابتدا ارتباط با پروژه‌های خاص مهندسی را آغاز کردیم؛ به این معنا که اولین پروژه‌های ما، به ‌جای ساختمان‌های مسکونی، شامل هتل‌ها، مراکز خرید در قشم، بیمارستان‌ها و دیگر ساختمان‌های خاص بود. مثلا اولین پروژه ما در داخل کشور هتل پارس کرمان بود که اکنون حدود ۲۷ سال است از محصولات ما در آن استفاده می‌شود. طبیعتا وقتی برای اولین بار پیشنهاد استفاده از لوله‌های جدید به جای لوله‌های گالوانیزه را به این پروژه‌ها می‌دادیم، لازم بود که مهندسان و مشاوران را از نظر فنی و عملکردی متقاعد کنیم.

با برقراری ارتباط مؤثر و فنی با مشاوران و مهندسان توانستیم تغییرات اساسی در این بازار ایجاد کنیم و این ارتباطات تا به امروز ادامه دارد. همه نمایندگان ما هم خدمات مهندسی را ارایه می‌کنند. بنابراین ما می‌توانیم این ارتباط را در سراسر کشور  ایجاد کنیم و در پروژه‌ها از سرخس تا سیری حضور فنی مهندسی داشته باشیم. در حال حاضر، با اعتمادی که جامعه مهندسی به سوپرپایپ دارد، کار ما نیز ساده‌تر شده است. مشتریان از محصولات جدید ما انتظار دارند که از بررسی‌های فنی و آزمایشگاهی کاملی عبور کرده و با کیفیتی بالا عرضه شوند به همین دلیل، انتقال دانش فنی همچنان محور اصلی فعالیت‌های سوپرپایپ است.

برای نمونه، محصول سوپرونت به‌عنوان محصولی فناورانه و خاص، نه‌تنها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و سرعت اجرای سیستم فاضلاب را بالا می‌برد، بلکه کارایی آن را نیز بهبود می‌بخشد. مانند سایر محصولات نوین، برای معرفی سوپرونت نیز سمینارهای متعددی برگزار کردیم و با انتشار کتاب‌های تخصصی، به انتقال دانش مرتبط پرداختیم. اکنون کتاب‌ تخصصی سوپرپایپ در حوزه سیستم‌های فاضلابی به‌عنوان یک کتاب مرجع شناخته می‌شوند و به جرات می‌گویم که مشابهی ندارد. یا مثلا در زمینه پمپ آب، ما اولین شرکتی بودیم که پمپ‌های کم‌مصرف را از آلمان به ایران وارد کردیم و اکنون هم تنها شرکتی هستیم که این پمپ‌ها را در خاورمیانه تولید می‌کنیم. بسیاری نمی‌دانند که سوپرپایپ بزرگترین فروشنده بست در ایران است و این که مثلا ما شرکتی هستیم که بست‌های روکش‌دار را به بازار ایران عرضه کردیم.

همچنین ما اولین طراح و تولیدکننده سیستم ساپورت مدولار در ایران هستیم. یک نکته این است که معمولا وقتی سوپرپایپ یک محصول یا تکنولوژی جدید را به بازار عرضه می‌کند، سایر شرکت‌ها نیز وارد این حوزه شده و به مشابه‌سازی آن محصول می‌پردازند که باعث افزایش سرعت توسعه مصرف این محصولات در صنعت ساختمان‌سازی ایران می‌شود.

امروزه صنعتی‌سازی از مهمترین شیوه‌های ساخت در جهان محسوب می‌شود و شرکت‌های زیادی هم در ایران به این حوزه ورود کرده‌اند. سوپرپایپ به عنوان یک شرکت پیشرو در صنعت تاسیسات ایران، چه نقشی در ارتقای کیفیت ساخت‌وساز ایفا می‌کند؟

نوآوری همیشه باعث پویایی صنعت می‌شود و ما نیز همواره تلاش کرده‌ایم نه‌تنها در محصولات، بلکه در شیوه اجرا نیز تغییر ایجاد کنیم. در حوزه صنعتی‌سازی ساختمان، سوپرپایپ با ارتقای استانداردها، افزایش سرعت اجرا و کاهش خطاها در اجرا کمک بزرگی به فرایند ساخت و ساز می‌کند. به ‌عنوان مثال، لوله‌کشی ونت در سیستم فاضلاب، علاوه بر هزینه بالا مشکلاتی همچون محدودیت‌ها و دردسرهای کنده‌کاری را به همراه دارد که محصول سوپرونت توانسته این چالش‌ها را برطرف کند. استفاده از سوپرونت در ساختمان‌ها نه‌تنها هزینه‌ها را کاهش داده و سرعت اجرا را بالا می‌برد، بلکه کارایی سیستم را نیز افزایش می‌دهد. این مزایا در پروژه‌های بزرگ، به‌ویژه هتل‌ها و بیمارستان‌ها و انبوه‌سازی‌ها بسیار مؤثر است.

به‌عنوان مثال، ما دو پروژه مشابه در کیش داشتیم؛ در یکی از آن‌ها ۱۲ هزار متر لوله‌کشی فاضلاب استفاده شد، در حالی که پروژه دیگر با بهره‌گیری از سوپرونت تنها به ۶ هزار متر لوله نیاز داشت. یکی دیگر از مزایای سوپرونت این است که ونت فاضلاب را ناحیه‌بندی می‌کند یعنی اگر در ساختمان‌ها یا سیستم‌های قدیمی ونت مشکلی وجود داشته باشد، این محصول می‌تواند به مدیریت و رفع آن کمک کند.

همچنین برای اولین بار نرم‌افزار سوپرپایپ‌کد 5 را عرضه کردیم که تنها نرم‌افزار تاسیساتی بر مبنای تکنولوژی BIM است و امکان تحلیل و طراحی تأسیسات را با در نظر گرفتن ضوابط و شرایط اقلیمی ایران فراهم می‌کند. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سوپرپایپ ‌کد 5 این است که ارتباط منسجمی بین تأسیسات، معماری و سازه برقرار کرده است؛ به‌طوری‌که اگر تغییری در طراحی معماری رخ دهد، می‌توان آن را به‌سرعت در طراحی تاسیسات اعمال کرد.

و به عنوان آخرین سوال، فکر می‌کنید چه عامل دیگری باعث اعتماد جامعه مهندسان به محصولات سوپرپایپ شده است؟

تمامی محصولاتی که سوپرپایپ عرضه می‌کند، باید به اندازه عمر ساختمان دوام داشته باشند. به‌عنوان مثال، لوله‌های سوپرپایپ با ضریب اطمینان بالا برای عمر ۵۰ سال طراحی شده‌اند که تاکنون ۲۷ سال از این عمر را پشت سر گذاشته‌اند. لوله‌های ما سه سال در هلند تحت آزمایشات مختلف بوده‌اند و سوپرپایپ تنها لوله‌ای است که دارای منحنی طول عمر است. این ویژگی در کنار سایر مواردی که بیان شد، باعث شده تقریبا در تمام ساختمان‌های مرجع، حداقل یکی از محصولات سوپرپایپ به کار رفته باشد.

ممنون از زمانی که به ما اختصاص دادید. امیدواریم سوپرپایپ در مسیر پیش روی خود نیز همچون 27 سال گذشته، منشا تغییر و تحولات اساسی در کشور باشد.

 

 

ورود to leave a comment