اتصالات متفاوت

اتصالات پرسی سوپرپایپ +2 بر مبنای دانش دریافتی از یوپونور آلمان مهندسی مجدد شده‌اند. این اتصالات كه با به كارگیری تكنولوژی RTS و كد رنگ به بازار عرضه می‌شوند، احتمال خطر آب‌بندی نشدن سیستم لوله‌كشی ساختمان به‌دلیل خطای مجری را به حداقل ‌می رسانند.
به علاوه به منظور ساده‌تر ساختن نصب و ایمن‌تر شدن هر چه بیشتر سیستم لوله‌كشی، در طراحی این اتصالات تمهیدات دیگری نیز در نظر گرفته شده است كه این اتصالات را متمایزترین اتصالات امروز جهان می‌سازد:

پرس یكپارچه‌ی بدنه‌ی اتصال
در سوپرپایپ +2 جنس حلقه‌ی پرس به‌جای استیل از آلومینیوم است تا عمل پرس بهتر و دقیق‌تر انجام شود. برخلاف اتصالات قدیم كه فقط در سه نقطه به لوله پرس می‌شدند، پرس حلقه‌های آلومینیومی در تمام سطح حلقه انجام می‌شود.

محل مشخص برای قرار گیری فك پرس
یكی دیگر از تمهیداتی كه هنگام طراحی اتصالات سوپرپایپ +2 در نظر گرفته شده است تا هم اجرای این سیستم را برای مجریان راحت‌تر كند و هم نتیجه‌ی آن ایمنی بیشتر برای مشتریان باشد، این است كه جای فك پرس كاملا مشخص است. روی بدنه‌ی این اتصالات، یك حلقه از جنس پلاستیك به عنوان تكیه‌گاه فك پرس، محل قرارگیری فك را مشخص می‌كند. همچنین سه شیار روی حلقه‌ی آلومینیوم پیش‌بینی شده كه امكان خطا در محل پرس را تقریبا به صفر می‌رساند.

بدون نیاز به كالیبركردن
مرحله كالیبر كردن از مراحل مهم در نصب لوله‌های پنج‌لایه است كه نیاز به صرف وقت و دقت بسیار زیادی دارد. در اتصالات قدیمی، عدم كالیبر كردن صحیح و مناسب لوله، كه می‌تواند ناشی از خطای انسانی مجری، برش كج و یا استفاده از كالیبراتور معیوب باشد باعث آسیب دیدن یا جابه‌جایی اورینگ اتصال می‌شود، به نحوی كه بعد از مدتی احتمال نشتی آب از همان نقطه‌ی اتصال وجود دارد.
یكی از مزایای اصلی سیستم لوله‌كشی سوپرپایپ +2 عدم نیاز به كالیبركردن است. حذف مرحله كالیبر كردن نه‌تنها باعث كاهش خطای انسانی می‌شود، بلكه نصب را آسان‌تر و تا میزان 30 درصد سریع‌تر می‌كند.

راحت‌تر شدن جا رفتن لوله در اتصال
برخلاف اتصالات دیگر، لوله‌ی سوپرپایپ +2 به راحتی و نرمی داخل اتصالات جا می‌رود و هیچ نیازی به صرف انرژی زیاد برای فشار دادن لوله وجود ندارد. نتیجه باز هم كاهش خطای انسانی است: در اتصالات قدیمی‌تر به دلیل خستگی مجری و فشار لازم، امكان دارد كه لوله تا انتها داخل اتصال وارد نشود.

مجهز به نشانگرهای جا رفتن لوله
بر روی اتصالات سوپرپایپ +2 سه سوراخ كوچك وجود دارد كه مجری (و ناظر) را از جا رفتن لوله تا انتها به درون اتصال مطمئن می‌سازد. بنابراین دقت و صحت پرس افزایش می‌یابد.

آبكاری قلع
سوپرپایپ از آخرین استانداردهای اروپا پیروی می‌كند. طبق این استانداردها، استفاده از اتصالات با آبكاری نیكل در سیستم‌های آب بهداشتی مجاز نیست. به همین علت اتصالات سوپرپایپ +2، با آبكاری قلع عرضه می‌شوند.

سهولت نصب زانودیواری‌ها
یكی دیگر از ابتكارات در اتصالات سوپرپایپ +2، ارایه‌ی صفحه دیواری‌ها و اتصالات مربوط به آن با طراحی كاملا جدید است. این سیستم در ایران به نام سوپرپایپ ثبت اختراع شده است.
با طراحی جدید و تغییر در فرم صفحه دیواری و اتصال مربوطه، دیگر نیازی نیست كه ابتدا زانودیواری را روی صفحه وصل كرده و سپس مجموعه را روی دیوار نصب نمود. بلكه صفحه می‌تواند در ابتدا به صورت جداگانه روی دیوار نصب شود و پس از تایید محل آن از نظر موقعیت و ارتفاع توسط ناظر پروژه، زانو‌دیواری‌ها را هنگام لوله‌كشی نصب كرد.
به این ترتیب هم سرعت و راحتی و هم انعطاف‌پذیری عملیات نصب افزایش می‌یابد، بلكه باز هم از خطای انسانی پیشگیری می‌شود.